Biometria głosowa – uwierzytelnianie głosem

Głos ludzki, podobnie jak linie papilarne, jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Wdrożenie systemów uwierzytelniania opartych na biometrii głosowej jest proste i pozbawione wad jakie niosą ze sobą rozwiązania tradycyjne (numery PIN, hasła, tokeny). Biometria głosowa zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa i jest bardziej przyjazna dla użytkownika. Z punktu widzenia inwestora jest rozwiązaniem tańszym i prostszym do wdrożenia.

System uwierzytelniania głosem (system autentykacji głosowej) jest najlepszym rozwiązaniem, gdy użytkownik chce uzyskać szybki i bezpieczny dostęp do chronionych danych i usług np. konta bankowego, informacji ubezpieczeniowej lub usług oferowanych przez Internet.

biometria głosowa

Biometria głosowa – korzyści:

  • wzrost zaufania i satysfakcji klientów
  • bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa
  • minimalizacja ryzyka cyberataków i wyłudzeń
  • skrócenie czasu obsługi klientów
  • redukcja kosztów obsługi klientów
  • brak konieczności dystrybucji dodatkowych urządzeń
    (np. tokenów)
  • pełna integracja z innymi systemami (np. IVR)
  • możliwość pracy w modelu SaaS lub On-premises

Biometria glosowa wykorzystuje kombinację unikalnych cech fizycznych i behawioralnych głosu w celu jednoznacznego potwierdzenia tożsamości osoby (uwierzytelnianie). Proces jest realizowany poprzez porównanie próbki głosu do wcześniej zarejestrowanego wzorca (tzw. voiceprint). Nie chodzi tu jednak o proste porównanie ze sobą dwóch nagrań, lecz o zestawienie matematycznych reprezentacji dwóch różnych charakterystyk głosów.

Wzorzec głosu (voiceprint) jest unikalny dla każdej osoby. Składają się na nią czynniki fizjologiczne i behawioralne, które wspólnie tworzą matematyczny model bazujący na parametrach głosu. Systemy biometrii głosowej tworząc zapis fonoskopijny analizują setki parametrów głosu, rejestrując unikalne cechy narządu mowy oraz właściwości behawioralne jak np. szybkość mówienia, artykulacja, sposób mówienia, akcent itp. Pomimo zaawansowanej analizy próbki głosu, w systemie zapisywana jest wyłącznie matematyczna reprezentacja charakterystyki głosu i na jej podstawie nie można odtworzyć oryginalnego nagrania.

Biometria głosowa – bezpieczeństwo

Biometria głosowa zapewnia wyższy poziom bezpieczeństwa niż tradycyjne rozwiązania. Niezależne badania wskazują na wysoki poziom udanych prób dostępu przy zachowaniu minimalnego ryzyka oszustw. Innymi słowy, współczesne systemy biometrii głosowej wskazują niski poziom współczynnika fałszywego dopasowania FMR (ang. False Match Rate) przy równoczesnym zachowaniu niskiego poziomu współczynnika fałszywych odrzuceń FRR (ang. False Rejection Rate).

W celu niezakłóconej pracy, systemy biometrii głosowej wykorzystują m.in. takie mechanizmy, jak: technologia rozpoznawania mowy oraz algorytmy odpowiedzialne za wykrywanie zmian w głosie wywołane chorobą, chrypką lub katarem.

Oferowany przez Unima 2000 S.A. system biometrii głosowej izoluje głos użytkownika od hałasu tła oraz potrafi wykryć, czy analizie poddawany jest rzeczywisty głos czy wykonane wcześniej nagranie. System uwierzytelniania głosem jest odporny na tzw. spoofing – potrafi wykryć, czy analizowana próbka nie była wcześniej użyta w celu uwierzytelniania. Eliminuje to m.in. nielegalne próby użycia nagrania wcześniejszego uwierzytelniania głosem.

Uwierzytelnianie głosem (autentykacja) może być realizowane na dwa sposoby. Użytkownik może być uwierzytelniany za pomocą wypowiedzenia odpowiedniej frazy (aktywna biometria głosowa) lub podczas swobodnej rozmowy z operatorem (pasywna biometria głosowa). Ten drugi proces uwierzytelniania głosem trwa od kilku do kilkunastu sekund i jest o wiele bardziej przyjazny dla użytkownika. Gwarantuje pewne i bezpieczne uwierzytelnienie, bez względu na warunki zewnętrzne. Stanowi dodatkową gwarancję, że mamy do czynienia z żywym człowiekiem, a nie z kompilacją nielegalnie wykonanych nagrań. Operator podczas rozmowy może na bieżąco śledzić wzrost wykresu prawdopodobieństwa, że rozmówca jest osobą za którą się podaje. Po kilkunastu sekundach wykres osiąga zazwyczaj poziom maksymalny, dając pewność, że rozmawiamy z osobą za którą podaje się rozmówca.

Biometria głosowa – definicje

Analizując zagadnienia związane z biometria głosową warto wyjaśnić podstawowe pojęcia, np. różnicę pomiędzy pojęciami: identyfikacja biometryczna i weryfikacja biometryczna.

Identyfikacja biometryczna – jest to technika uwierzytelniania, opierająca się wyłącznie na cechach biometrycznych. Podczas uwierzytelniania pobrana próbka biometryczna porównywana jest z wieloma próbkami zarejestrowanymi w bazie danych. Jest to proces porównania „jeden do wielu”. Z oczywistych względów czas porównywania jest długi i wzrasta wraz ze wzrostem ilości wzorców przechowywanych w bazie. Systemy tego typu są zwykle wykorzystywane do pracy „offline”, gdy przeszukujemy bazę danych w celu odnalezienia poszukiwanej osoby.

Weryfikacja biometryczna – w przeciwieństwie do poprzedniej metody, uwierzytelnianie (autentykacja) opiera się na cechach biometrycznych użytkownika oraz dodatkowo, na niepowtarzalnym identyfikatorze, którym użytkownik się posługuje. Identyfikatorem takim może być np. numer telefonu z którego dzwoni użytkownik, numer klienta, numer karty członkowskiej, login, nazwisko, numer konta, itp. Identyfikator wskazuje na konkretną osobę i znacznie zawęża obszar poszukiwań w bazie danych. W takim wypadku, głosowy system biometryczny porównuje bieżącą próbkę (próbki) głosu z zawartością bazy danych przypisaną wyłącznie do jednej wskazanej osoby. Jest to proces porównania „jeden do jednego” i jest najczęściej wykorzystywany przez systemy biometrii głosowej, które działają „on line”. Systemy weryfikacji głosowej (biometrycznej) zyskują coraz większą popularność ze względu na dynamiczny rozwój technologii mobilnego dostępu do produktów i usług.

Biometria głosowa – podsumowanie

Biometryczna identyfikacja głosowa stanowi stosunkowo łatwe i opłacalne rozwiązanie problemów związanych z uwierzytelnianiem osób. Jest systemem, który cechuje duża dokładność i uniwersalność. Co ważne biometria głosowa nie jest uzależniona od języka i akcentu jakim posługują się użytkownicy, a to oznacza, że stosując system biometrii głosowej nie trzeba prowadzić wstępnej preselekcji użytkowników.

Systemy biometrii głosowej oferowane przez Unima 2000 S.A. są skierowane do różnych odbiorców i branż, jak np.: usługi finansowe, telekomunikacja, agencje rządowe, ochrona, ubezpieczenia czy opieka zdrowotna. Biometria głosowa Unima 2000 S.A. może być z powodzeniem wykorzystywana w wielu kanałach interakcji z konsumentem np. systemach IVR, usługach oferowanych przez call center oraz contact center, aplikacjach mobilnych, serwisach internetowych itp.

Biometria głosowa może być wdrożona w modelu SaaS (System As A Service), w którym nie są potrzebne jakiekolwiek dodatkowe inwestycje w sprzęt i oprogramowanie lub w modelu On-premises polecanym dla dużych call center i szczególnie wymagających klientów.

Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i współpracy z najbardziej doświadczonymi dostawcami rozwiązań, jesteśmy gwarantem szybkiego i skutecznego wdrożenia systemu, którego wielkość i funkcjonalność zostanie dostosowana do indywidualnych potrzeb odbiorcy.


Jak uzyskać wycenę systemu:

Jak uzyskać wycenę Unima 2000

Skontaktuj się z naszym przedstawicielem:

Podaj Twój numer telefonu - oddzwonimy

Podaj Twoje imię i nazwisko

Podaj nazwę Twojej firmy

Administratorem danych jest firma Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A., ul. Skarżyńskiego 14, 31-866 Kraków.

Wyrażam zgodę na:

 Przetwarzanie moich danych osobowych *

Zobacz treść

Otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną *

Zobacz treść

Otrzymywanie informacji marketingowych drogą elektroniczną

Zobacz treść

Używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych *

Zobacz treść

* Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne lecz jest niezbędne, żebyśmy mogli się z Tobą kontaktować i odpowiedzieć na Twoje pytanie.

Oświadczam, że zostałam(em) poinformowana(y) o przysługującym mi prawie dostępu do treści moich danych osobowych oraz ich poprawiania, jak również prawie wniesienia w każdym czasie sprzeciwu wobec ich przetwarzania oraz o przysługującym mi prawie wycofania w/w zgód w każdym czasie poprzez kontakt z działem marketingu Unima 2000 Systemy Teleinformatyczne S.A. (telefonicznie: 12 298 05 74 lub mailowo: marketing@unima2000.pl)

Rafał Pychowski

Rafał Pychowski
Dyrektor ds. Sprzedaży
D +48 12 2980 529
M +48 607 545 005

kontakt Unima 2000 SA


[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]